Трамвай на Миколайчука: що змінить реконструкція вулиці



Миколайчука

Про проєкт реконструкції вулиці Івана Миколайчука у Львові говорять кілька років. Зокрема, і про масштабну ідею з прокладанням трамвайної колії у тому районі, який згодом мали б зʼєднати трамвайним сполученням зі Сиховом. На якому етапі сьогодні перебуває проєкт, наскільки реально втілювати його в життя в час війни та, зрештою, чи поїде туди трамвай, з’ясовував URBIS AIR.

Про конкурс, основні зміни в межах реконструкції та її мету

Рівно два роки тому, у квітні, на всеукраїнському архітектурному конкурсі обрали переможця на найкращу пропозицію реконструкції вул. Миколайчука (від Полтвяної до перетину вулиць Проєктованої 1 з вулицею Миколайчука-Проєктованою 2). Ним стало ЛКП “Інститут просторового розвитку”. Це вперше у Львові архітектурний конкурс оголошували на проєкт реконструкції саме вулиці. 

“На конкурс було подано лише три проєкти, що можна пояснювати відсутністю практики таких конкурсів серед проєктних організацій, – пояснював тоді результати конкурсу голова журі Ігор Могила. – Переможець запропонував роботу, яка не лише найповніше відповідає завданню щодо транспортних рішень, а й містить найкраще пропрацьоване питання благоустрою та архітектурну складову. Сподіваюсь, це стане показовим прикладом для інших міст України, що проєктування вулиць як основних міських просторів може та має відбуватися шляхом відкритих конкурсів. Також це може стати вагомим аргументом в контексті післявоєнного відновлення міст”.

Відповідно до загальної концепції проєкту, про яку йшлося в пояснювальній записці команди-переможців, по центру вулиці мали б влаштувати дві смуги громадського транспорту шириною 3,5 м (по одній в кожному напрямку) та ще дві смуги для авто шириною 3 м (по одній в кожному напрямку). Також на відрізку від Липинського до Орлика запроєктували велодоріжки, а на відрізку від Орлика до перетину Проєктованої 1 з вул. Миколайчука-Проєктованою 2 – велодоріжки з переходом в велосмуги та навпаки з обох боків вулиці. На ділянці від Полтвяної до Орлика мали б бути смуги паркування, і між усіма елементами – смуги озеленення. 

На перехресті вулиць Миколайчука – Лінкольна – Полтвяна переможці пропонували транспортну розв’язку з трамвайним коловим рухом для того, аби трамвайні вагони могли потрапити з будь-якого маршруту на будь-який і включно на відстійну колію. А на перетині вул. Проєктованої 1 з Миколайчука-Проєктованою 2 передбачали витягнуту кільцеву транспортну розв’язки з трамвайним кільцем розвороту всередині та розворотом автобусів і місцями відстою, а також перехоплювальний паркінг зі зручним виїздом на кільцеву транспорту розв’язку.

Схема реконструкції вул. І. Миколайчука. ІПР

“У цілому в проєкті немає глобальних змін. Але, якщо порівнювати з тим варіантом, який переміг на конкурсі, то, звичайно, є певні відмінності, як в технології, приміром, так стосовно інших моментів”, – уточнив у коментарі URBIS AIR керівник ЛКП “Інститут просторового розвитку” Ростислав Білинський.

Одна з цілей реконструкції – покращити сполучення з лікарнями Святого Пантелеймона та Святого Луки, що належать до Першого територіального медичного об’єднання. Після початку повномасштабного вторгнення на базі лікарні на Миколайчука створили реабілітаційний центр UNBROKEN, де нині допомагають пораненим військовим і цивільним. 

За словами головного архітектора Львова Антона Коломєйцева, проєкт, який обрали на конкурсі, поєднує інтереси всіх користувачів вулиці – як пішоходів, так і водіїв, врахували також розвиток мережі громадського транспорту і безпеку дорожнього руху. Спільна смуга громадського транспорту, на його думку, дасть безперешкодний зв’язок автомобілів швидкої допомоги із лікарнею. 

Про актуальний стан та найближчі плани

Зі слів керівника комісії транспорту, зв’язку та міської мобільності ЛМР Ігоря Зінкевича, підготовчі роботи у межах проєкту вже розпочались. Наразі не йдеться про плани з прокладанням трамвайної колії, проте реконструкція там конче необхідна.

“Враховуючи кількість постраждалих, яких привозять у той район, враховуючи те, що ми створили UNBROKEN, а також розуміємо, яким є навантаження на ту вулицю, мусимо покращувати ситуацію. Крім того, щоби привести вулицю до порядку, треба викупити деякі особняки”, – каже депутат у коментарі URBIS AIR.

Також нині на Миколайчука демонтують МАФи. Загалом у межах майбутньої реконструкції вулиці мають знести близько шістдесяти павільйонів, оскільки вони опинились на планованій дорозі і частково на проєктованій трамвайній колії. Водночас робочі місця для підприємців обіцяють зберегти – споруди перенесуть на іншу локацію та забезпечать сучасніший і охайніший вигляд. 

Стосовно вартості, то, запевняє Ігор Зінкевич, чиновники озвучували у міськраді суми в два мільярди гривень – це вже з урахуванням колії. Натомість кошти, які приймали в бюджеті розвитку в 2023-му та 2024-му, є своєрідною заставою.

“Ми робили гарантійні листи про те, що місто може взяти на себе. Проголосували на сесії і в такий спосіб продемонстрували банку та всім іншим, що ми хочемо та можемо це робити. Так, деякі з цих коштів (із понад 20 млн грн – ред.) використовують під проєкт, але загалом це наша частина як міста, якою ми засвідчуємо, що ми рухаємось разом з ЄБРР. Дещо в будь-якому випадку мусить давати місто. От, наприклад, зараз є ситуація з трамваями – ми безкоштовно беремо їх у Швейцарії, але для того, щоби привезти, заплатити мито, ПДВ тощо, маємо в своєму бюджеті запланувати кошти, хоча загалом це подарунок”, – пояснює він. 

На думку Ігоря Зінкевича, прокладати там трамвайну колію в майбутньому не є найкращою ідеєю. Кілька разів протилежну ідею висловлював міський голова Львова. За словами Андрія Садового, після реконструкції вулиці Миколайчука та продовження колії, трамвай мали б запустити від вул. Мазепи до Сихова. 

“Створення альтернативи тому громадському транспорту, що курсує там зараз, не на часі. І загалом я не прихильником того, щоби пускати туди трамвай. Вважаю, що це можуть бути марно витрачені кошти. Також вулиця йде кутом саме біля ринку, тому у мене є деякі побоювання… Не хотілося, щоби повторилась ситуація як на Городоцькій. Альтернативою і фінансово більш оптимальним варіантом є тролейбус – що зробити колію, а що поставити стовпи і запустити тролейбусну лінію?.. Ми можемо пустити тролейбус на Щурата й це не буде наскільки проблематично. Андрій Іванович вважає по-іншому… Але поки ми не маємо такої можливості фінансування, то треба зробити бодай правильну розв’язку, що дасть можливість “швидким” оперативно виїжджати та заїжджати”, – додав Ігор Зінкевич.

Лікарня на вул. І. Миколайчука. Фото: ІПР

Трохи про вулицю та забудову – історичну і сучасну 

Вулиця Миколайчука розташована в Шевченківському районі Львова, у місцевостях Замарстинів і Збоїща. Починається вона від перехрестя вул. Липинського та вул. Промислової і простягається на північ та північний захід до головного входу на Голосківське кладовище (паралельно до вул. Щурата).

Уперше згадується у 1901 році як невеличка ділянка вулиці Нової Різні. У грудні 1944-го вона отримала назву Нової Різні, а 1950 року була приєднана до Промислової. Ділянка вул. Миколайчука як продовження Промислової від перехрестя з колишньою Ульянівською до Збоїщ прокладена у 1960-х роках. Далі, на початку 1990-х років, із цієї ділянки вул. Промислової була сформована окрема вулиця, яку 1993 року назвали на честь українського актора та режисера Івана Миколайчука. 

Вулиця була забудована стандартними пʼяти- і девʼятиповерховими житловими будинками, спорудженими у 1980-х роках. У південній її частині вулиці також є одно- та двоповерхові приватні будинки. Із парного боку вулиці, до перехрестя з вул. Мазепи, тягнеться ділянка малоповерхової садибної забудови Збоїщ, будинки на якій приписані до сусідніх вулиць. За вулицею Мазепи починається район типової житлової багатоповерхової забудови 1990-2000 років.

У найближчому майбутньому тут може зʼявитися ще щонайменше десять житлових будинків різної висотності, нові комерційні приміщення, а ще соціальне житло, приватний дитячий садок та комунальна школа. 

Так, у межах мікрорайону тільки впродовж останніх двох років погодили доволі масштабну забудову. Йдеться про територію площею 2,3 га та зведення десяти будинків – від двох до дев’яти поверхів на вул. Студинського та вул. Нагірна. На перших поверхах там планують облаштувати також комерційні приміщення, а на підземній та гостьовій парковках забезпечити понад пʼятсот паркомісць. Забудовник мав би звести приватний садок. Тоді під час засідання виконавчого комітету міський голова Андрій Садовий запевнив, що Львів отримає інвестиційний внесок, і ці кошти скерують на будівництво комунальної школи. Містобудівні умови і обмеження отримав житлово-будівельний кооператив «Розточчя». 

Також на Миколайчука триває будівництво соціального житла для поранених переселенців. Торік у листопаді почали зводити перший із восьми будинків, де будуть проживати ВПО, що проходять реабілітацію у центрі UNBROKEN. Директор будівельної компанії “Прогресбуд”, яка стала переможцем конкурсу на будівництво першого будинку, Назар Яремчук розповів, що наразі тривають земляні роботи. Уже облаштували фундамент, залили бетон та почали встановлювати будівельні конструкції.  

Водночас за словами керівника проєкту Юрія Теліпського, перший будинок зведуть цьогоріч. Загалом тут зможуть мешкати 700 людей. На спорудження житла Єврокомісія виділила 19,5 млн євро грантових коштів. 

Головне фото – візуалізація поєкту: ІПР