Війна за вулицю Кубійовича: безпека проти звички



вул. Кубійовича

Львів’яни не готові пересідати з власних автівок у громадський чи альтернативний транспорт, як і надавати йому перевагу у русі

У Львові спроба міської влади розвантажити від авто невелику житлову вулицю, аби зробити її безпечною для мешканців, зустріла спротив серед водіїв приватних автівок. Останні переконують, що через такі дії влади затори у місті стали більшими. Тепер обурені власники транспортних засобів вимагають переглянути рішення, над яким працювали експерти разом з поліцейськими та депутатами  впродовж кількох років.  Питання альтернативного руху як, до прикладу, велосипед чи доїзд на громадському транспорті – розглядати готові не всі. А поширена в Європі формула зменшити затори = зменшити кількість автомобілів та  покращити якість громадського транспорту в Україні поки що не працює. 

Що відбулося: експеримент від міської влади   

Кілька тижнів тому одну із житлових вулиць Львова Кубійовича та частину сусідньої до неї вулицю  Кубанську зробили односторонньою. Таким  було рішення експертної міської комісії за погодження  поліції та депутатів. У відповідь водії приватного транспорту розгорнули в соцмережах цілу акцію протесту. Основний аргумент – затори на суміжних вулицях стали ще більшими.  На так звану віртуальну дискусію, яка розгорнулася серед частини обурених водіїв відреагував навіть заступник міського голови Андрій Москаленко. На своїй ФБ-сторінці посадовець написав, що у місті завершується тестовий період впровадження цього рішення. І вже в пʼятницю заслухають дані щодо трафіку. Відповідно і приймуть рішення – як далі функціонуватиме проїзд”. 

Це як пасок безпеки – може, комусь і незручно з ним їхати, але це питання безпеки

«Коли приймалося рішення зробити внутрішньоквартальну вулицю Кубійовича односторонньою, я насамперед керувався питанням безпеки. На цій відносно невеличкій житловій вулиці розташовані кілька навчальних закладів та житлова забудова, – каже член міської комісії, яка й досліджувала питання організації руху на згаданих вулицях, а також член Асоціації велосипедистів Львова та директор ТОВ “УРБАН ПРОМО” Роман Зубачик. – Незважаючи на це, тут був інтенсивний рух, оскільки ділянку використовували для транзиту, аби швидше добратися у центр міста. Нерідко з грубими порушеннями правил дорожнього руху».

До слова, у районі розташовані аж три досить великі навчальні заклади – Академія мистецтв, 28-й ліцей та фаховий коледж транспортної інфраструктури «Львівської політехніки». І ще один навчальний заклад на вулиці Тютюнників. Тому тут справді багато і школярів, і студентів.

Тож врешті комісія прийняла рішення зменшити тут інтенсивність руху, скерувавши потік авто на магістральні вулиці Стуса та Снопківська. «Це типове рішення транспортного планування у місті, коли із житлової ділянки забирають транзит основного трафіку і скидають на магістральні вулиці», – пояснює наш співбесідник. Таке рішення суттєво підвищило безпеку руху на вулиці Кубійовича, однак збільшило потік транспорту на кількох великих вулицях. Тому водіям, які добиралися з одного мікрорайону через цю вулицю у центр за 30 хвилин, а нині на це витрачають 40 хвилин, спроба зробити на Кубійовича односторонній рух не подобається.

Щодо заторів, то вони були і раніше, просто починалися між житловими будинками вулиці Кубійовича. Власне перевагу у місті повинен мати громадський транспорт. Це швидше, економніше та екологічніше. Трамвай, який одночасно перевозить 200 пасажирів, не може стояти у заторах разом з приватним транспортом. Якщо ж цього немає, то для трамваїв треба робити виділену смугу для громадського транспорту, а не повертати двосторонній рух на внутрішньоквартальну вулицю, яка для цього не призначена за всіма параметрами, – переконаний Роман Зубачик.

“Точкові рішення не дають глобальних результатів

“Намагання точково вирішити питання руху на одній вулиці, тим паче коли мова про внутрішньоквартальну, не позбавить місто від заторів, – каже голова Львівської асоціації велосипедистів Матвій Шкотняр. – Десь затор збільшиться, а десь зменшиться. Як це і сталося у випадку із Кубійовича. Треба зменшувати автотрафік. Бо затори переважно через те, що люди багато їздять на власних авто, коли можна цього не робити. А  вулиці Львова не розраховані на таку кількість транспорту”.

За словами львів’ян, з якими довелося поспілкуватися, додалася ще одна статистика. З початком великої війни частина мешканців міста  прикупила авто, аби у випадку обстрілів можна було негайно вивезти сім’ю. Така собі подушка безпеки, від якої збільшилася і до того велика кількість авто на львівських вулицях.

Варіант перейти на альтернативний вид транспорту або ж ходити за можливості пішки – поки що не в пріоритеті. Хоча такі випадки є. “Чимало моїх друзів вже пересіли на велосипеди і возять своїх дітей на причепних возиках. В деяких районах міста для цього є досить непогана велосипедна інфраструктура”, – зізнається Матвій Шкотняр.

“Повне перекриття у центрі міста вулиці Винниченка ускладнює всі покращання руху”

Поки міська влада експериментує, як покращити рух на внутрішньоквартальних вулицях, Львівська обласна влада пішла простішим шляхом. І перекрила частину вулиці у центрі міста. Також мотивуючи свої дії питанням безпеки. Щоправда, про чию саме безпеку йдеться до кінця не зрозуміло. Зараз перекрита ділянка перетворилася на безкоштовну парковку. А на суміжних до неї вулицях – суцільні затори. Свого часу львів’яни створили навіть петицію, проте марно. Частина цієї вулиці в районі біля ЛОДА досі непроїзна.

Для багатьох країн Європи зменшення заторів – це насамперед зменшення кількості автомобілів на дорогах та абсолютна перевага  громадського транспорту. Для цього у містах роблять навіть платні дороги в години-пік. Та вводять низку нововведень, аби зробити рух комфортним та безпечним для усіх учасників дорожнього руху.

Головне фото: скриншот із відео Андрія Маринюка

Читайте також: