“Зелена хвиля” для авто: як змінюють рух у Львові



Про “зелену хвилю”, “півхвилю”, “smart-перехрестя” та те, як ці нові проєкти можуть вплинути на організацію дорожнього руху у місті, URBIS AIR розпитав керівника ЛКП “Львівавтодор” Миколу Власюка.

Що таке “зелена хвиля”, “півхвиля” і як вони працюють 

У Львові нараховують майже двісті регульованих перехресть, де встановлені 167 світлофорних об’єктів. Деякі з них у місті дуже давні, окремим – понад сорок років, і в обладнання вже вийшов термін експлуатації, тож його треба замінити чи ремонтувати. Паралельно із заміною дорожніх контролерів, яка зараз триває, фахівці ЛКП “Львівавтодор” вивчають можливість синхронізації режимів роботи світлофорів та напрацьовують проєкти координованого управління за принципом “зелена хвиля”. 

“Деякі світлофорні об’єкти  у Львові доволі старенькі та були ефективними у свій час, а зараз дорожні контролери цих об’єктів не відповідають державними стандартам в частині безпеки, часто непрогнозовані, виходять з ладу та потребують заміни. Тож за допомогою “зеленої хвилі” ми можемо максимально ефективно їх використати в організації дорожнього руху. Тобто, поставивши та запрограмувавши дорожні контролери, що, так би мовити, “розуміють” один одного, ми даємо можливість автомобілям, що входять в умовний коридор та рухаються зі швидкістю, дозволеною в місті (50 км/год), не стояти на червоне світло та зменшити черги перед світлофорними об’єктами, які входять в такий коридор. За умови, звісно, якщо не порушується швидкісний режим чи водій не їде надто повільно”, – розповідає керівник ЛКП “Львівавтодор” Микола Власюк.

Тобто йдеться про режим, який дозволяє без зупинки проїхати всі світлофорні об’єкти, що перебувають у проєкті координації. Приміром, “зелена хвиля” може включати в себе три і більше світлофорні обʼєкти, натомість “півхвиля” – два синхронізовані світлофорні об’єкти.

Де у Львові вже можна проїхати на “зелену хвилю”. Локації

Торік, за словами Миколи Власюка, провели заміну та поточний ремонт багатьох типів обладнання на світлофорних об’єктах – від дорожніх контролерів, що задають тон, ритм, часові проміжки для переключення, до самих світлофорів. Станом на сьогодні в місті запустили пʼять “зелених хвиль” та чотири “півхвилі”.

Перша “зелена хвиля” зʼявилась на Городоцькій. Йдеться про три світлофорні об’єкти: вул. Городоцька – “Привокзальний ринок”; вул. Городоцька – ТЦ “Скриня”; вул. Городоцька – вул. Кульпарківська. Тобто за дотримання рекомендованої швидкості – 50 км/год – водій, який рушив на зелене світло біля вул. Кульпарківської, без зупинки може проїхати до Привокзального ринку. 

За тим самим принципом це працює на іншому відрізку тієї ж вулиці, де від Ряшівської до Городоцької, 210 водії мали б теоретично проїжджати без зупинок. 

Також синхронізували світлофори, розташовані в межах проспекту Чорновола (просп. Чорновола – вул. Зернова; просп. Чорновола – СШ №53; просп. Чорновола – вул. Під Дубом; просп. Чорновола (велопереїзд); просп. Чорновола – вул. Хімічна) та на вулиці Липинського (вул. Липинського – вул. Замарстинівська, вул. Липинського – вул. Бетховена, вул. Липинського, 50а). Швидкість руху, за якої можна проїхати світлофорні об’єкти без зупинок, становить 45-50 км/год.

Пʼята “зелена хвиля” запрацювала у Львівській громаді, зокрема в селі Малехів. Вона складається з трьох світлофорних об’єктів: АЗС “Укрнафта”, пам’ятник Тарасу Шевченку, вул. Володимира Великого – М06. Швидкість руху, за якої можна проїхати світлофорні об’єкти без зупинок, теж становить 45-50 км/год.

“Півхвилі” працюють на Сахарова – Княгині Ольги, Сахарова – Горбачевського;

Виговського – Кульчицької – ринок “Південний”; квазікільце – Єрошенка та Кукурудзяна – АС-2.

Головне завдання, яке собі ставили інженери організації дорожнього руху, пояснює керівник ЛКП “Львівавтодор”, – це швидко пропускати транспорт на виїзд з міста, без додаткових зупинок.

Схожий проєкт до повномасштабного вторгнення працював у Маріуполі на Донеччині, який нині зруйнований та перебуває в російській окупації. 

Як це впливає на рух

Окрім того, що мешканці мали б швидше діставатися потрібного місця, то вони ще можуть зекономити на пальному, оскільки буде менше зупинок та стартів. А ще це зменшує шкідливий вплив на довкілля. А основне, зі слів посадовця, безпекова складова, адже під час перевищення швидкості авто потраплятиме на кожному світлофорному об’єкті на червоне. 

“Ми плануємо розширювати цю мережу обʼєктів, але навіть зараз завдяки натурним дослідженням та камерам відеоспостереження маємо результати. У середньому величина черг автомобілів зменшилась на 40-45% порівняно з періодом, коли ці світлофорні об’єкти не були синхронізовані. При тому, що традиційно цей показник мав би становити 20-30%, але наше місто було настільки розсинхронізоване, що нам вдалося досягти такого ефекту на цих ділянках”, – додав посадовець.

Стосовно в’їзду в центр – тут, додає Микола Власюк, має діяти інший принцип – стишення руху.   

Про smart-перехрестя, або Як ще можуть покращити рух на складних ділянках у місті

Також у Львові тестуватимуть проєкт smart-перехрестя, зокрема на ділянці вул. Пасічна, вул. Пирогівка з виїздом на вул. Зелена через вул. Вулецьку. 

“Незабаром реалізуємо пілотний режим керування smart-перехрестя – коли дорожній контролер підлаштовує тривалість сигналів та світлофорного циклу під реальну ситуацію на перехресті”, – додав посадовець.

У такий спосіб прагнуть розвантажити ділянку біля авторинку, де часто утворюються затори, і “оживити” рух на вулиці Зеленій.  

Головне фото: Unsplash

Читайте також: