“Будують всі” без дозволів і введення в експлуатацію: нова ініціатива від творців закону 5655



будівництво

Блог Любомира Зубача – заступника міського голови Львова з містобудування, народного депутата ВР VIII скликання

Першоджерело: Українська правда

Любомир Зубач
Любомир Зубача – заступник міського голови Львова з містобудування

Лобісти закону 5655, відомого як реформа містоґвалтування, народили новий законопроєкт. Звучить він трохи бюрократично – “Про внесення змін до Закону України “Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності”. Та зміст його насправді дуже простий – державі пропонують відмовитися від таких документів, як дозвіл на виконання будівельних робіт і сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта.

Якщо такий законопроєкт проштовхнуть – забудовники, по суті, одержать карт-бланш і ми опинимося у такому собі реаліті-шоу “Будують всі”. Маєш землю, хапай генпідрядника з ліцензією й жени десятки поверхів догори.

Тільки-от фінал такого шоу буде точно без хепі-енду. Досвід Туреччини два роки тому, коли десятки будинків просто склалися на голови людей, засвідчив: нехтування вимогами безпеки та загравання влади з будівельним бізнесом призводить до катастрофічних наслідків.

Про законопроєкт

Наприкінці жовтня минулого року Державна інспекція архітектури та містобудування України (ДІАМ) розмістила повідомлення про оприлюднення згаданого законопроєкту.

Із пояснювальної записки стає зрозуміло, що “з метою упорядкування та визначення документів дозвільного характеру у сфері містобудування” ДІАМ вирішив узагалі позбутись таких документів, як дозвіл на виконання будівельних робіт і сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта.

Оскільки запропоновано їх виключити з Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, то фактично можемо говорити про вилучення цих документів із законного поля, а отже, і про внесення змін до законів, що регулюють відносини у сфері містобудування.

Поміркуймо логічно. Якщо не буде такого поняття, як дозвіл на будівельні роботи, то значить зникне і таке поняття, як самобуд. Бо ж про яке самовільне будівництво тоді може бути мова, коли нема потреби брати дозвіл на будівництво.

Тому роблю висновок: така законодавча ініціатива ДІАМу – не що інше, як пряме стимулювання самовільного будівництва.

Може, посадовці ДІАМу переконані, що всі забудовники України перевиховались і стали мегасумлінними? То я дозволю собі із цим не погодитись. І запропоную держінспекції нарешті відновити всі заборонені на час війни перевірки. Тоді точно стане зрозуміло, які уже зараз маємо масштаби самовільного будівництва в країні. Навіть за чинного законодавства.

Наведу кілька цифр на прикладі Львова та роботи міської інспекції ДАБК. Відомо, що на час воєнного стану будь-які перевірки можливі лише з погодження Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури. За такою складною процедурою наша інспекція у 2024 році провела 29 перевірок у Львові: на 22 об’єктах будівництва зафіксували порушення! 38 постанов про накладення штрафів на суму 1 млн майже 800 тис. грн – навіть в умовах таких обмежень на перевірки це промовисті цифри.

Про безпеку

Уявімо, але тільки на хвилинку, що цю законодавчу ініціативу таки проштовхнули. Як би тоді виглядали будівельні процеси?

Є земельна ділянка – сертифікований проєктант малює проєкт – береш через автоматизовану систему містобудівні умови, яка передбачає тепер і принцип мовчазної згоди – і будуєш. Усе.

Дотримання будівельних норм? Це все на совісті, тобто у зоні відповідальності отого проєктанта. Навіть вводити в експлуатацію завершений будинок не треба буде.

Безпека? Ні, не чули. Ще раз раджу згадати досвід Туреччини, де внаслідок численних амністій для забудовників житло будувалось і здавалось з порушеннями. Як результат – під час землетрусу будинки цілих міст складались як карткові просто на голови мешканців.

Але є ще ближчий нюанс. Останнім часом до міста дедалі активніше звертаються мешканці новобудов. Виявляється, їхні будинки введено в експлуатацію, але при цьому вони не мають ні технічних умов на воду, сюди не під’єднано газові мережі, а за світло платять за комерційним тарифом. Як наслідок борги ростуть, забудовник відмовляється покривати різницю в тарифах – далі відімкнення світла і люди в розпачі біжать до міської ради: «Зробіть щось, повпливайте на забудовника!»

Так-от, у мене питання. Яким чином ДІАМ ці будинки вводив в експлуатацію? Як це взагалі можливо не побачити, що в будинку нема ні води, газу, ба навіть підстанцій на електрику?

А що буде в разі, якщо це введення в експлуатацію взагалі заберуть? Забудовники заселятимуть людей просто в чотири стіни?

Є перший фідбек

Ну добре, може, я упереджений. Але рішення Державної регуляторної служби України свідчить, що таки ні. Відомо, що ця служба встановила, що документ, про який говоримо, “розроблений без дотримання ключових принципів державної регуляторної політики”. А отже, ухвалила рішення про відмову в погодженні проєкту регуляторного акта. Про це стало відомо на робочій групі з розробки Містобудівного кодексу.

Наразі законопроєкт не зайшов на розгляд профільного комітету Верховної Ради. Та ми не з чуток знаємо, якими наполегливими у своїй меті можуть бути лобісти закону 5655 і вони ж творці нового законопроєкту. Тому пильність, публічність і розголос – наше все.

Читайте також: