Галас і шаленство з містобудами у Львові



6 вересня Восьмий апеляційний адміністративний суд приймає рішення, яке запустило низку процесів та голосних заяв.

“У громади Львова намагаються “віджати” повноваження у сфері містобудування, – заявили у Львівській міській раді. – Схему планують провернути руками Львівської районної ради, на депутатів якої чиниться безпрецедентний тиск для прийняття незаконного рішення”.

Фактично мова йшла про те, що Львівська райрада хотіла терміново зібратися і прийняти рішення, яким би передала повноваження видавати містобудівні умови і обмеження для будівництва у Львові – Львівській районній військовій державній адміністрації.

Тобто давати добро на будівництво у місті-мільйоннику мала би структура районного штибу, про яку в принципі мало хто з львів’ян чув і яка, що важливіше, не має для цього жодної містобудівної документації.

З якого дива? Чому так терміново? І через що все це шаленство? Спробуємо пояснити. 

Що таке містобудівні умови і обмеження (МУО)?

У народі – містобуди. Це документ, котрий охочий будь-що будувати отримує в органах влади ще до початку будівництва. Він описує вимоги і рекомендації до проектування будівництва або реконструкції об’єктів. На сьогодні МУО, зокрема, визначають вимоги щодо висоти будівлі, щільності забудови ділянки, відступи від червоних ліній і охоронних зон.

Що важливо! Це, по суті, єдиний документ, який видає орган місцевого самоврядування і за допомогою якого міська чи селищна рада має силу бодай якимось чином вплинути на характер чи розмір забудови. Адже пізніший дозвіл на будівництво – насправді компетенція зовсім інших органів і місто чи село там уже ні до чого.

Фактично, це пояснює, чому Львів так голосно відреагував на події.

Про процеси і схему

Щоб зрозуміти, що відбулося, треба трохи заглибитися в юридичні колізії. Коротко про головне.

У липні 2022 року на засіданні виконавчого комітету досить знана у Львові юристка Людмила Роюк (була адвокаткою екс-мера Винників Теодора Гудзяка, якого підозрювали у хабарництві, також захищала першого заступника начальника інспекції Держархбудконтролю у Львівській області Ігоря Гуменчука у справі про хабарництво) отримує відмову. Львівська міська рада не видала їй містобуди на реконструкцію з надбудовою нежитлових приміщень на вул. Дніпровській, 7 під магазин та квартиру.

Роюк іде до суду – і в кінці травня 2023 року Львівський окружний адмінсуд частково задовольняє її позов, при цьому визнає нечинними повноваження виконкому на видачу містобудівних умов та обмежень, а також саме рішення, що стосувалось забудови на вул. Дніпровській.

Утім події починають розвиватися з космічною швидкістю після 6 вересня, коли з’являється рішення апеляції у цій справі. Прикметно, що в апеляції інтереси Людмили Роюк захищав депутат Львівської міськради від “Європейської солідарності”, адвокат Олексій Різник (про нього гугліть самі).

Хто швидше – того й капці?

Отож, за твердженнями посадовців з міської ради, ще навіть не було оприлюднено рішення апеляції, як Львівська районна військова адміністрація вже написала до Львівської райради, щоби та зібралась і забезпечила її органом, який би видавав містобуди у Львові.

І саме тоді Львівська міська рада зчинила галас. У результаті сесія не відбулась. І ЛМР отримала час на маневри.

Очевидно, варто пояснити – до чого тут райадміністрація і райрада.

Є в законі така норма: якщо якесь невелике село без сільради (не кажемо вже про архітектора) не створило собі повноважний для видачі містобудів орган – їх для кількох громад міг видавати орган районної державної адміністрації. Але по суті, ця норма була актуальною до закінчення реформи децентралізації, тобто процесу формування громад (ОТГ) в усій Україні. Коли ж запрацював новий адміністративно-територіальний устрій, потреба у цій нормі відпала, хоча де-факто у законі залишилась.

Без сумніву, про це знали і пам’ятали тільки дуже обізнані та зацікавлені юристи. 

Чи могла / може сама Львівська міська рада створити інший уповноважений орган видавати МУО – замість виконкому? Звичайно, що так. Для цього треба просто скликати засідання сесії ЛМР.

Тож Львів опинився у ситуації “хто швидше: ЛМР чи райрада”.

Що ж, 15 вересня райрада свій шанс проґавила – депутати на засідання просто не прийшли. Точніше прийшли, але їх було замало. Цього тижня побачимо, чи скористається нагодою Львівська міська рада.

Якою буде розв’язка

У Львівській міській раді заявляють, що на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду подали касацію. Поки чекають на рішення Верховного суду – скликали засідання сесії на четвер, 28 вересня. Це на день раніше, як призначила своє засідання Львівська районна рада. Вона спробує зібратися знову 29 вересня.

Очевидно, міські посадовці розраховують на позитивне для себе рішення суду вищої інстанції. А пленарне засідання – як страхівка на випадок, якщо щось піде не так. Утім тоді доведеться приймати якусь ухвалу, а головне – погоджувати її з депутатами. Серед яких, нагадаємо, – чимало представників забудовників та вже згаданих юристів.

Тому прогнозуємо, що і цей тиждень для ЛМР буде гарячим і багатим на заяви.